Tolódunk
2022 elején a Facebook történetében először csökkent a felhasználók száma. A TikTok kihívásával egyelőre megbirkózni képtelen platformról — de még nem feltétlenül a kárára — egyre több felhasználó áramlik a zenés/videós felületekre. E trend keretében emelkedik az Instagram felhasználóinak száma, tartalmainak mennyisége és hirdetéspiaci súlya is. Hangsúlyosan megfigyelhető a Facebookról az Instagramra történő átvándorlás a 25—44 évesek körében. A TikTok 2021-ben is felfelé ívelő pályán mozgott mind felhasználói, mind márkahasználati oldalról, és itthon csaknem 2,5 milliósra duzzadt bázisa már a magyar piacon is kihagyhatatlan marketing– eszközzé teszi.
Röviden és hosszan is
Az utóbbi időszakban berobbantak a „shorts” típusú videók, elég csak az Instagram Reels, a Tiktok és a YouTube Shorts sikerére gondolni. Miközben a rövid videók több tíz milliárdos napi megtekintésszámot produkálnak, a hosszabb videókat kínáló platformok is virágzanak: a pandémia hatására kilőttek a live streamek. 2020-ban a live stream piac 99 százalékkal nőtt, és ez a tendencia 2021-ben is folytatódott: a Twitchen a felhasználók ma már napi 71 millió órányi videót néznek meg, a Facebookon pedig az egy óra körüli live videók engagement rate-je a legnagyobb.
Még nem tudni, mekkora lesz a visszhangja…
…mármint a hangalapú platformoknak és megoldásoknak. A Clubhouse, a Facebook Live Audio Room, a Twitter Audio Spaces és a különböző hangalapú chatek feltűnése, a podcast formátum töretlen népszerűsége, a hangalapú SEO térnyerése, valamint a hangvezérlés nem is túl távoli megjelenése mind azt jelzik, hogy a közösségi médiában is érdemes lesz „hallgatódzni”.
Metaverzum
Avagy a social media jövője? De milyen távoli jövője? A többek által megálmodott, de 2021-ben a legtöbb ember számára a Facebook forradalmi tervei által ismerté vált vízió alapjaiban változtathatja meg mindennapjainkat és egymáshoz való kapcsolódásunkat. Egyelőre azonban nehéz megmondani, hogy ez túlhájpolt jóslat-e vagy tényleg a jövőnk, és öt éven belül teljes természetességgel a metaverzumba legalább heti egy alkalommal belépő, Bored Ape Yacht Club iránt érdeklődőket fogjuk célozni 0,00021 ETH egységáron.
Egyelőre nehéz megmondani, hogy a metaverzum túlhájpolt jóslat-e vagy tényleg a jövőnk.
Kezdjük az alapoknál: ma a web 3.0 kora ajtaján kopogtatunk. Ez az internet új, decentralizált formája, amely új ígéretekkel kecsegtet: az egyéni felhasználók kezébe adja a hatalmat, és olyan technológiákra épít, mint az AI és a decentralizált protokollok. Az adatok tehát nem egy központi szerveren (harmadik fél bevonásával) továbbítódnak, hanem blokkláncokon keresztül, peer-to-peer kommunikáció révén. A rendszer fontos eleme a biztonság, így az adatokat nagyon nehéz megváltoztatni/megmásítani, mivel azokat több fél által futtathatóan és ellenőrizhető módon használják.
Ha kezdjük megérteni az új környezet logikáját, akkor az NFT-vel sem lesz nehéz dolgunk. Az NFT az angol non-fungible token kifejezés rövidítése, ami nem helyettesíthető tokent jelent. Az NFT kizárólag digitális formában létezik, ám teljesen egyedi. Lehet bármilyen digitális formában tárolható dolog, például adatvédelmi szerződés, zenemű, festmény vagy videó. A lényeg, hogy kizárólagosan tulajdonolható, továbbértékesíthető, és csak egy van belőle.
Az NFT-kért kriptovalutával is fizethetünk, amelyből jelenleg több száz, különböző árfolyamú létezik, a legismertebbek között van a bitcoin, az ethereum, a tether és a polkadot. A nagyságrend kedvéért: jelenleg 1 bitcoint 13,6 millió forintos árfolyamon válthatunk... Így nem meglepő, hogy miért látnak ebben annyian kiváló üzletet, miért hallani milliomossá váló tinédzserekről és a leghíresebb digitális javak kibocsátóival kooperációt kereső márkákról.
Az NBA például a gyűjthető játékoskártyák 3.0-s verziójaként gyűjthető „momenteket” értékesített: legendás mérkőzéseken készült videórészleteket bocsátott árverésre, amiből rövid időn belül 230 millió (!) dolláros bevételt generált.
A Coca-Cola egy négy NFT-ből álló sorozatot adott ki, olyan egyedi animált digitális alkotásokat, amelyekkel a vásárlók valamilyen meglepetést nyithattak ki. Például a Coca-Cola Bubble Jacket Wearable a Decentraland virtuálisvalóság-platformon hordható, a Coca-Cola Friendship Boxot pedig az 1940-es évek eredeti alkotásai ihlették — ezek mellé a cég egy teljesen feltöltött Coca-Cola-hűtőszekrényt is adott. Az akcióval közel 575 ezer dollárnyi bevételre tettek szert, majd 2021 decemberében egy digitális hógömbgyűjteményt is kiadtak NFT formában, benne az ikonikus jegesmedvékkel.
A McDonalds a McRib visszatérése kapcsán korlátozott számú McNFT-t bocsátott ki egy virtuálisan gyűjthető, McRibet ábrázoló művészeti kollekció részeként. A tíz egyedi McRib-NFT-ből álló gyűjtemény csak azok számára volt elérhető, akik újratweetelték a márka meghívását, amit néhány órán belül több mint 21 ezren, 2022 elejéig pedig közel 93 ezren tettek meg. Azt is bejelentették, hogy McMetaverse éttermeket fognak nyitni, így a metaverzumból is lehet majd a valós világba ételt rendelni.
Nem véletlen, hiszen a nem is olyan távoli jövőbe utaztunk, a web 3.0 világba, ahol metaverzumok épülnek, blokklánc alapú platformok születnek és egyre szélesebb körben kerülnek forgalomba kriptovaluták.
Azt már bizonyára Ti is tudjátok rólunk, hogy elkötelezettek vagyunk az újdonságok iránt, így digitális előadás-sorozatunkban is igyekszünk hónapról hónapra elhozni a legizgalmasabb témákat, és gyakorlati oldalról megvilágítani azokat.
Március 24-én sem volt ez másként! Végigjártuk a „webolúció” lépcsőit, és összefoglaltuk az internet új korszakának tekintett web 3.0 jellemzőit, majd elutaztunk a csendes-óceáni Yap-szigetekre, hogy megértsük a blokklánc technológia működési mechanizmusát.
Belemerültünk az NFT-k egyedi világába is, megnéztük a legértékesebb darabokat és a magyar alkotásokat, sőt azt is körbejártuk, hogyan és mire használják őket jelenleg a világmárkák, az Adidas, a Coca-cola vagy a McDonalds.
Te se maradj le! Kövesd a Neo Facebook oldalát és csekkold rendszeresen weboldalunkat, hiszen mi már készülünk a következő nagy dobásra!
Korábbi előadásainkról itt olvashattok!
A kampány célja
2022 májusában a MOL kínálata újabb ízletes termékekkel bővült: JIM energiaitallal és Crunch&Go chips-ekkel. A MOL termékbevezető kampánya során számos izgalmas eszközt bevetett az ismertség növelése és az eladásösztönzés érdekében. A fiatalabb, mainstream közönség elérése volt a cél.
Koncepció
Az energiaital arca Jim, a mindig pörgős és játékos boston terrier – ő testesíti meg a termék szellemiségét, és segít, hogy az új energiaital kitűnjön a versenytársak közül. Ezért a klasszikus influenszer együttműködések helyett két irányban gondolkodtunk:
Jim, komplett influenszer-szerepet töltött be a kampány során, saját instagram profilt kapott, melyeken keresztül felépítettük a személyiségét a social médiában. Továbbá megjelent a hirdetéseken is.
Ezen kívül kutyás influenszer együttműködésekkel egészítettük ki a kampányt, akiknek JIM kommentált a tartalmaik alá, így növelve az organikus elérést.
Megvalósítás
Jim a márka nagyköveteként kutya-jól teljesített. Saját személyiséget, történetet, tone-of-voice-t és Instagram profilt építettünk fel, követőket gyűjtöttünk. Rendszeresen tettünk közzé róla fotókat, videókat, melyeken természetesen a termékek is megjelentek.
A profil kiemelten aktív volt: mások által közzétett posztok alatt is folyamatosan kommenteltünk, vicces, de a márkának releváns üzeneteket helyeztünk el a célközönségünk profiljai alatt, valamint a MOL többi social media csatornáján is megjelentünk.
JIM tartalmai olyan sikeresek voltak, hogy több makro-influencer követőnk is lett, valamint együttműködési lehetőséggel is megkeresték a profilunkat. Így lett JIM-ből egy igazi kutya influenszer!
Mindemellett social media hirdetéseket és számos, új, digitális megjelenési lehetőséget is bevetettünk a siker elérése érdekében.
Bár a kampány aktív időszaka lezárult, azóta is folyamatos a kommunikáció, a tartalomgyártás JIM csatornáján, ahol újabb és újabb aktivitásokon gondolkodunk.
Eredmények
Jim Instagram profilját ma már több százan követik, organikus elérése messze túlnyúlik a követőbázison. A bejegyzések virálisan is sikeresen terjednek.
Facebookon a hirdetésekkel több mint 1 000 000 egyedi felhasználót értünk el, a videókat kiemelkedő számban nézték teljesen végig.
Az aktív social media jelenléten túl egyedi bannereink is remekül teljesítettek. Ötletes és látványos kreatívjainknak köszönhetően a JIM energiaitalt és a Crunch&Go chips-eket sikeresen felhelyeztük a fogyasztók térképére.
Az előadásra készülve összegyűjtöttük az eddigi jóslatokat, mellé tettük a gyakorlati tapasztalatainkat és szépen ki is rajzolódtak a következő egy-két évet biztosan meghatározó online trendek, mind a social media, az influencerek, a tartalommarketing és a web 3.0 területét illetően.
Ez alkalommal az érdeklődők már nem csak élőben hallgathatták végig Novák Ferit, a Neo integrált kommunikációs és social media üzletágak vezetőjét, az előadásról készült felvételt is kérhetik az eseményre előzőleg regisztráltak.
És hogy mi mindenre derült fény? Többek között arra, hogy a következő évek meghatározó trendje lesz a hang-, illetve képalapú keresés, valószínűleg a szövegalapú SEO rovására. Már tudjuk azt is, hogy a márkáknak 2,4 másodpercnél kevesebb idő alatt kell megragadniuk a felhasználók figyelmét, és a legjobb, ha a social felületeik vásárlásra is alkalmas posztokat sorakoztatnak fel.
Az influencerek kiválasztása esetében érdemes nyitott szemmel járni, hiszen akár a saját dolgozóink között is megtalálhatjuk számításainkat! És akkor még nem említettük a podcastek előnyeit, a UGC legújabb formáit, valamint a Meta felületein már kopogtató NFT közösséget.
Digitális előadás-sorozatunk folytatódik, Te se maradj le! Kövesd a Neo Facebook oldalát és csekkold rendszeresen weboldalunkat!
A Neo nem először kapott meghívást a Protechtorhoz, Feri 2021 decemberében az e-commerce marketing jelen és jövőbeni helyzetéről szakértett, erről itt írtunk korábban! A cikkben található linken a teljes beszélgetés meghallgatható!
Február 24-én Novák Feri és Pintér Róbert, a Budapesti Corvinus Egyetem Infokommunikációs Tanszékének oktatója azt a témát járta körül, hogyan alakultak át a fogyasztói attitűdök az elmúlt évek során, és mire lehet számítani a piacon az új generációk belépésével.
A beszélgetés kiindulópontját a pandémia, annak is a fogyasztói szokásokat átalakító hatásának elemzése adta, kitérve rá, melyek a főbb különbségek a pandémia előtti és mai vásárlói elvárások között. Majd a Z és az Alfa generáció bemutatásával azt vizsgálták meg alaposan, miként befolyásolja a piac működését a generációk változása. Megszületettek a válaszok arra a kérdésre, hogy mely technológiai és stratégiai változásokkal kell számolniuk a kereskedőknek, ha lépést akarnak tartani az igényekkel és elvárásokkal.
A beszélgetés résztvevői megosztották vízióikat arra vonatkozóan is, hogyan fog kinézni szerintük a kereskedelem 2030-ban, mire számíthatunk 2040-ben, illetve, hogy miként tud integrálódni az e-kereskedelem és a kommunikáció a metaverzumba.