Digitális univerzalista tartalom- és reklámvállalat 2002 óta a márkák szolgálatában.
szeptember 12. 14:13
Milyen messze van a Metaverzumok kora? Utánajártunk!

Tolódunk
2022 elején a Facebook történetében először csökkent a felhasználók száma. A TikTok kihívásával egyelőre megbirkózni képtelen platformról — de még nem feltétlenül a kárára — egyre több felhasználó áramlik a zenés/videós felületekre. E trend keretében emelkedik az Instagram felhasználóinak száma, tartalmainak mennyisége és hirdetéspiaci súlya is. Hangsúlyosan megfigyelhető a Facebookról az Instagramra történő átvándorlás a 25—44 évesek körében. A TikTok 2021-ben is felfelé ívelő pályán mozgott mind felhasználói, mind márkahasználati oldalról, és itthon csaknem 2,5 milliósra duzzadt bázisa már a magyar piacon is kihagyhatatlan marketing– eszközzé teszi.

Röviden és hosszan is
Az utóbbi időszakban berobbantak a „shorts” típusú videók, elég csak az Instagram Reels, a Tiktok és a YouTube Shorts sikerére gondolni. Miközben a rövid videók több tíz milliárdos napi megtekintésszámot produkálnak, a hosszabb videókat kínáló platformok is virágzanak: a pandémia hatására kilőttek a live streamek. 2020-ban a live stream piac 99 százalékkal nőtt, és ez a tendencia 2021-ben is folytatódott: a Twitchen a felhasználók ma már napi 71 millió órányi videót néznek meg, a Facebookon pedig az egy óra körüli live videók engagement rate-je a legnagyobb.

Még nem tudni, mekkora lesz a visszhangja…
…mármint a hangalapú platformoknak és megoldásoknak. A Clubhouse, a Facebook Live Audio Room, a Twitter Audio Spaces és a különböző hangalapú chatek feltűnése, a podcast formátum töretlen népszerűsége, a hangalapú SEO térnyerése, valamint a hangvezérlés nem is túl távoli megjelenése mind azt jelzik, hogy a közösségi médiában is érdemes lesz „hallgatódzni”.

Metaverzum
Avagy a social media jövője? De milyen távoli jövője? A többek által megálmodott, de 2021-ben a legtöbb ember számára a Facebook forradalmi tervei által ismerté vált vízió alapjaiban változtathatja meg mindennapjainkat és egymáshoz való kapcsolódásunkat. Egyelőre azonban nehéz megmondani, hogy ez túlhájpolt jóslat-e vagy tényleg a jövőnk, és öt éven belül teljes természetességgel a metaverzumba legalább heti egy alkalommal belépő, Bored Ape Yacht Club iránt érdeklődőket fogjuk célozni 0,00021 ETH egységáron.

Egyelőre nehéz megmondani, hogy a metaverzum túlhájpolt jóslat-e vagy tényleg a jövőnk.

Kezdjük az alapoknál: ma a web 3.0 kora ajtaján kopogtatunk. Ez az internet új, decentralizált formája, amely új ígéretekkel kecsegtet: az egyéni felhasználók kezébe adja a hatalmat, és olyan technológiákra épít, mint az AI és a decentralizált protokollok. Az adatok tehát nem egy központi szerveren (harmadik fél bevonásával) továbbítódnak, hanem blokkláncokon keresztül, peer-to-peer kommunikáció révén. A rendszer fontos eleme a biztonság, így az adatokat nagyon nehéz megváltoztatni/megmásítani, mivel azokat több fél által futtathatóan és ellenőrizhető módon használják.

Ha kezdjük megérteni az új környezet logikáját, akkor az NFT-vel sem lesz nehéz dolgunk. Az NFT az angol non-fungible token kifejezés rövidítése, ami nem helyettesíthető tokent jelent. Az NFT kizárólag digitális formában létezik, ám teljesen egyedi. Lehet bármilyen digitális formában tárolható dolog, például adatvédelmi szerződés, zenemű, festmény vagy videó. A lényeg, hogy kizárólagosan tulajdonolható, továbbértékesíthető, és csak egy van belőle.

Az NFT-kért kriptovalutával is fizethetünk, amelyből jelenleg több száz, különböző árfolyamú létezik, a legismertebbek között van a bitcoin, az ethereum, a tether és a polkadot. A nagyságrend kedvéért: jelenleg 1 bitcoint 13,6 millió forintos árfolyamon válthatunk... Így nem meglepő, hogy miért látnak ebben annyian kiváló üzletet, miért hallani milliomossá váló tinédzserekről és a leghíresebb digitális javak kibocsátóival kooperációt kereső márkákról.

Az NBA például a gyűjthető játékoskártyák 3.0-s verziójaként gyűjthető „momenteket” értékesített: legendás mérkőzéseken készült videórészleteket bocsátott árverésre, amiből rövid időn belül 230 millió (!) dolláros bevételt generált.
A Coca-Cola egy négy NFT-ből álló sorozatot adott ki, olyan egyedi animált digitális alkotásokat, amelyekkel a vásárlók valamilyen meglepetést nyithattak ki. Például a Coca-Cola Bubble Jacket Wearable a Decentraland virtuálisvalóság-platformon hordható, a Coca-Cola Friendship Boxot pedig az 1940-es évek eredeti alkotásai ihlették — ezek mellé a cég egy teljesen feltöltött Coca-Cola-hűtőszekrényt is adott. Az akcióval közel 575 ezer dollárnyi bevételre tettek szert, majd 2021 decemberében egy digitális hógömbgyűjteményt is kiadtak NFT formában, benne az ikonikus jegesmedvékkel.

A McDonalds a McRib visszatérése kapcsán korlátozott számú McNFT-t bocsátott ki egy virtuálisan gyűjthető, McRibet ábrázoló művészeti kollekció részeként. A tíz egyedi McRib-NFT-ből álló gyűjtemény csak azok számára volt elérhető, akik újratweetelték a márka meghívását, amit néhány órán belül több mint 21 ezren, 2022 elejéig pedig közel 93 ezren tettek meg. Azt is bejelentették, hogy McMetaverse éttermeket fognak nyitni, így a metaverzumból is lehet majd a valós világba ételt rendelni.

Legújabb hírek
Milyen messze van a Metaverzumok kora? Utánajártunk!
szeptember 12. 14:13
Május 26-án került megrendezésre legújabb digitális előadásunk, melynek témája a 2023-as év digitális trendjeinek áttekintése volt.
június 16. 14:12
A Metaverzumon és a blokkláncon is túl című előadásunkat nagy várakozás övezte, nemcsak az irodán belül, hanem résztvevőink körében is!
március 31. 13:57
Ismerj meg minket!
Emese graphic designer
#grafika #design #zemse #mókaéskacagás