A címben feltett kérdésre kerestük a választ, amikor 2023 nyarán desktopkutatást végeztünk a magyar weben, felhasználva ehhez a neo által fejlesztett hellogreenweb.hu adatait is. -Novák Ferenc, a neo social media vezetője
Mozi helyett streamelünk, a fizikai üzletek helyett az interneten vásárolunk, és gyakran helyettesítjük online kapcsolattartással a személyes találkozást. Az életünk digitalizálódása folytatódik, miközben a digitális rendszerek többsége masszívan szennyezi a környezetünket. Beszédes adat, hogy ha az internet ország lenne, akkor a világon a negyedik legnagyobb szén-dioxid-kibocsátó lenne. A neónál úgy látjuk, mindezek miatt újfajta digitális hozzáállásra van szükség. Ennek jegyében hoztuk létre a hellogreenweb.hu-t, amelynek indulása után az érdeklődők néhány hónapon belül több ezer tesztet futtattak le azért, hogy megtudják, mennyire zöld az általuk lekért weboldalak működése. A rendszer ehhez többek között olyan kritériumokat figyel, mint a honlap mérete, sebessége vagy a hostingszolgáltató minősége, és a figyelt paraméterekből becsüli meg a weboldal szén-dioxid-kibocsátását.
Szintén e törekvésünk jegyében végeztünk desktopkutatást 2023 nyarán. Hét kategóriában öszszesen közel 400 magyar nyelvű weboldalt vizsgáltunk 37 paraméter alapján. A tesztek szerint egy munkamenetre vetítve az e-kereskedelmi oldalak a leginkább környezetbarátak átlagosan 1,15 grammos szén-dioxid-kibocsátással, a skála túlsó végén pedig az árbevételük alapján topcégek vannak 4,35-ös értékkel. A globálisan elfogadott norma szerint 0,5 gramm számít jó értéknek, ettől az itthon legjobban teljesítő e-kereskedők is elmaradnak. Ráadásul az e-kereskedelmi szektor egy munkamenetre vetítve lehet itthon éllovas, ám a szektor összterhelése magas a sok szereplő és a kiugró mennyiségű munkamenet miatt, ami az online vásárlásokhoz kapcsolódóan jön létre.
A kutatás fontos tanulsága, hogy ha egy weboldalon jobb a felhasználói élmény, akkor az oldal kevésbé terheli a környezetet. A gyors betöltési sebesség, az információk azonnali fellelhetősége, a használt képek és videók tömörítési hatékonysága (és ebből következően kisebb mérete) egyszerre növelik a UX- és a zöldértékeket. A weboldalakba épített AI-megoldások többsége egyelőre inkább árt mindkét szempontból, ám a trend „hűlésével” ez könnyen változhat. Általában véve igaz, hogy a hatékonyabb weboldalak zöldebbek, azaz az üzleti érdek találkozik a Földével. Szintén tavaly végzett B2B-kutatásunkból kiderült, hogy a vállalati döntéshozók nem érdektelenek, inkább tudáshiányosak. A fenntartható internetezés még nincs fókuszban. Nekik is segíteni akarunk kutatásunkkal, amelyből a következő oldalakon mutatunk adatokat.
2.ábra Forrás: Neo-desktopkutatás. 386 magyar weboldalt vizsgáltunk 7 kategóriában 37 paramétert alapul véve a következő szoftverek segítségével: hellogreenweb.hu, Similarweb, Ecograder, websitecarbon.com, Google PageSpeed Insights. Az Ecograder-pontszám esetében a minél magasabb pontszám számít kedvezőnek, a többi mutató esetében a minél alacsonyabb érték a kedvező.
Sütiket használunk az oldalunk megfelelő működésének biztosításához és az oldalunk látogatottságának elemzéséhez. További részleteket a sütitájékoztató tartalmaz.