Tudtad, hogy 16 millió fát kellene ültetni ahhoz, hogy ellensúlyozni tudjuk az éves Google-keresések által okozott szennyezést? És hogy a digitálisan tárolt adatok 90 százalékát soha nem használjuk fel? Mi az, amit tudunk a fenntartható webről, és mi az, amire egyelőre keveset gondolunk?
Mára mindennapossá vált, hogy otthonunkban szelektíven gyűjtjük a hulladékot, energia- és víztakarékos eszközöket vásárolunk, vagy igyekszünk környezetbarát csomagolású termékeket venni. Ugyanez a szemlélet azonban nem érvényesül a digitális tevékenységeink, eszközeink és produktumaink esetében.
Hajlamosak vagyunk elfelejteni, hogy a digitális is fizikai. A digitális dolgok sem eredendően zöldek, és minden keresésnek, e-mailnek, oldalbetöltésnek van fizikai lenyomata. Szerverparkok, gépek, energiaigény, károsanyag-kibocsátás. Ez mind-mind része és velejárója a digitális létnek, csak láthatatlanok, nem kézzelfoghatóak.
Az információs technológia (IT) szektorának globális szén-dioxid-kibocsátása az összes kibocsátás nagyjából 3,8 százaléka, ami a légi közlekedés és a húsipar kibocsátásához hasonló nagyságrendet jelent. Ez a szám az előrejelzések szerint 2025-re akár meg is duplázódhat. Így nem nehéz előrevetítetni, hogy ez a kérdéskör néhány éven belül a szektor egyik prioritásává fog válni.
Bár a Google, a Meta, az Amazon és a piac többi óriásának lépései lesznek e témában a legfontosabbak, ezen a téren is van hová fejlődnünk márkatulajdonosként, cégtulajdonosként, de az egyének szintjén is.
A következő évek kulcsszavai, amelyekre biztosan figyelnünk kell, a fenntartható fejlesztés, a fenntartható webdizájn és a hatékony erőforrás-tervezés lesznek. A fenntartható módon fejlesztett digitális termék tiszta, megújuló energiára épülő webszolgáltatókat használ, energiahatékonynak tervezték, őszinte, nem vezeti félre a felhasználót. Egyszerű, letisztult tervezés, optimalizált médiatartalmak, a websztenderdek követése és a kód tisztasága jellemzik.
Egyik sem új vagy ördögtől való, ugye? A fenntarthatósági elvek egy részét maga az üzleti logika követeli ki már évek óta. Az alapvető SEO-szempontok és főbb UX-követelmények mind a fenntartható webfejlesztés irányába mutatnak. A kulcs a tudatosságon és a funkcionalitás előtérbe helyezésén van.
Olyan elvekről van szó, amelyek hasznosak és fontosak, nem csupán a felhasználó, de a Google számára is, ezáltal jobb eredményeket, nagyobb láthatóságot, elégedettebb, visszatérő látogatókat, ebből adódóan pedig több konverziót hoznak. Ezen elveknek tehát fontosnak kell lenniük a márkatulajdonosok számára is.
Térjünk ki ennek a gondolkodásmódnak a másik ágára is, mert egy website nem csupán attól lesz fenntartható, és nem pusztán azzal óvja a környezetet, hogy igyekszik betartani a fentieket a projekt fejlesztési szakaszában, hanem azáltal is, hogy hosszú távra tervezik, és a létrehozás során okosan bánnak az erőforrásokkal. Igen, a humán erőforrással is.
A dizájn és a fejlesztési struktúra kiválasztásakor hosszú távban szükséges gondolkodni, hogy olyan felületek jöjjenek létre, amelyek évek alatt sem avulnak el, így elkerülhető a gyakori átalakítás, fejlesztés. Mindemellett a megfelelő módszertan kiválasztása is fontos szempont. Az agilis fejlesztés előnyei megérnének egy másik cikket. Itt csak annyit róla, hogy egyértelműen segít költség- és erőforrás-hatékonyabban működni.
A moduláris keretrendszerek és a nyílt forráskódú megoldások használatával szintén sokat lehet spórolni nemcsak a fejlesztés, de az üzemben tartás és a továbbfejlesztések vonatkozásában is. Ezeknél a megoldásoknál nagyon nagy előny, hogy egyedi kódok akkor születnek, amikor valóban szükség van rájuk, így a ráfordítások minimalizálásával biztosíthatóak az egyedi fejlesztési igények.
Ahogy látható, a fenntarthatóságról való gondolkodás és az ezt tükröző megoldások a webfejlesztés világában nem újak, de annak a tudatosítása, hogy általuk nem csupán erőforrást spórolunk, de a környezetünket is óvjuk, még előttünk áll. Szerencsére ez egy win-win szituáció, így hiszek benne, hogy hamar mindennapossá válik.
Sütiket használunk az oldalunk megfelelő működésének biztosításához és az oldalunk látogatottságának elemzéséhez. További részleteket a sütitájékoztató tartalmaz.